2010. október 16., szombat

Smink reklámok - hagyod magad átverni?

Hogy miért is írok most erről? A minap kezembe került egy Avon katalógus, amiben az alábbi képpel reklámoztak egy göndörítő szempillaspirált. Ez olyan durva, hogy már nem is vicces. Rendesen felhúztam magam rajta, és nagyon kikívánkoznak belőlem ezzel kapcsolatban a gondolatok. Na nem szeretném az Avonra kiélezni ezt a dolgot, mert azt hiszem, egytől egyig az összes kozmetikai cégre igaz lehet, akik modellekkel reklámozzák a termékeiket, csak most épp az ő nyomtatott formában megjelent hirdetésük hozta ki belőlem ezt a fröcsögést, fogadjátok szeretettel.


Szemöldökig érő gigapillák?



Azt hiszem, a felháborodás a legjobb szó arra, amit érzek az efféle dolgokkal kapcsolatban. "Most ezek komolyan ennyire hülyének néznek engem és mindenki mást?! Azt hiszik, nem látom, hogy semmi igazi nincs a képben?!" Valami ilyesmi gondolatok jutnak rögtön az eszembe. Gondolom egyértelmű, mi a bajom - az agyonretusált, digitálisan manipulált kozmetikai terméket népszerűsítő hirdetések. Lehet ez tv reklám, magazinban megjelenő hirdetés, bármi. Mit ér az alapozóreklám, ha a kép olyannyira fotóboltozva van, hogy még a természetes gödrök és vonalak is le lettek radírozva a bőrről? Mit ér a szempillaspirál reklám, ha műszempillát tesznek a modellre? Logikusan gondolkodva ezeknek pont az ellenkezőjét kellene elérni, mint amiért elkészültek --> a termék nem elég jó ahhoz, hogy önmagában be lehessen mutatni. Nem az? Akkor mégis hogy gondolhatják, hogy én erre kiadjam a pénzem? Pedig azt hiszem, sajnos nagyon sokan vannak, akiket még mindig el lehet csábítani egy-egy ilyen fogással.

Emellett ugyanakkor, hogy többeket még mindig elkábít ez a rózsaszín köd, amit a csodálatosan fantasztikus reklámok okoznak, azért az is biztos, hogy egyre kevesebben hagyjuk magunkat. Egyre inkább van szükségünk arra, hogy az üres ígéretek és a manipulált képek helyett valaki őszinte legyen velünk. Annyira szükségünk van erre, hogy képesek vagyunk tök idegen emberek véleményében megbízni, akik akár a világ másik felén élnek, soha nem fogjuk őket élőben látni, beszélni velük. De annyira hitelüket vesztették már ezek a kozmetikai hirdetések, hogy úgy isszuk a szavát a magunkhoz hasonlónak gondolt, mégis teljesen ismeretlen személyeknek, mintha a legjobb barátnőink lennének. Mi más bizonyítaná ezt jobban, mint az olyan szépségápolási videók és blogbejegyzések tömkelege, amik úgy kezdődnek vagy végződnek, hogy a terméket az illető tesztelésre kapta. És nem csak olyan cégek folyamodnak ehhez, akiknek nincs elég pénze a hatalmas kampányolásra (lásd Lancome). Vajon reménykedhetünk, hogy a hamis kozmetikai reklámok ideje kezd lejárni?

Mindenesetre nyissuk ki a szemünket, és próbáljunk a dolgok mögé nézni! 2010-et írunk, az internet áll a középpontban, ahol nagyon könnyen rengeteg információt kaphatunk bármiről, amiről csak szeretnénk, természetesen a kozmetikumokról is. Szánjunk hát 10 percet arra, hogy rákeressünk az adott termékre, mielőtt akár több ezer forintot is kiadnánk rá a kábulat közepette, amit a tökéletesnél is magasabb szintre javított modellek képe okozott a reménnyel fűszerezve, hogy a termék majd minket is olyanná varázsol. Rengeteg olyan oldal áll rendelkezésünkre, ahol a termék használóitól elsőkézből olvashatjuk a tapasztalatokat, hatásokat. A MakeupAlley-n szinte az összes valaha kapható volt termékekről találunk gondolatokat olyanoktól, akik kipróbálták. Kereshetünk persze blogokon és fórumokon is, nézhetünk videókat, szóval rengeteg lehetőségünk van olyanoktól információkat szerezni, akiknek tényleg semmi érdeke nem fűződik ahhoz, hogy jobbnak mutassák be a terméket, mint amilyen valójában (kivéve persze, ha kompenzálták őket érte, de az USA szabályai szerint ezt világosan fel kell tüntetni - bár nem tudom, a gyakorlatban hogyan tudják ellenőrizni, hogy kompenzáltak-e valakit, vagy sem).

Te bedőlsz?

14 megjegyzés:

Andi írta...

Én jobban kiemelném a rengeteg-rengeteg szponzorált videót, blogpostot, amik pont ezt használják ki, hogy hiszel a szerinted jószándékú akár szomszéd lány is lehetne gurunak és bloggernek.. Mert maximum azt írják oda, hogy ingyen kapták a terméket, de őszinték. Egyrészt ha más juttatást nem is kaptak, szrintem igen kevesen kockáztatnak meg egy kapcsolat esetleges megszakítását egy nagyobb céggel, hiszen valószínűleg kellemes gyakori nagy ajándékcsomagokat kapni pl a Lancome-tól, plusz szerintem az is baromi nehezen ellenőrizhető, hogy tényleg nem kapnak néhány száz dollárt az áradozó videóért cserébe. Plusz rengetegen el sem olvassák az FTC-t. Én nagyon kevés bloggernek és gurunak "hiszek" az az igazsag.

suzie írta...

Andi: igen, meg kell válogatni, hogy ki az, akinek hisz az ember. De például a bejegyzésekhez és videókhoz érkező válaszok jó támpontot adnak. Ha sokan nem értenek egyet, akkor annak a személynek érdemes szkeptikusan állni a véleményeihez.

Maggie írta...

egyébként az is nehéz helyzet, hogy most egy szempillaspirál pl olyan h kinek milyen..pl egy rövid szempillából SEMMI nem fog hosszút csinálni akár fejtetőre állsz akár nem..kénytelenek viszont valahogy reklámozni a cégek is..:/ nem tudom nehéz dolog ez..mondjuk a műszempilláktól én is kész vagyok, de tudok szelektálni és rég nem borulok ki ezeken:D

ugyanez sztem a szponzorált blogokkal/videókkal a helyzet..ott is nyilván szelektálni kell..meg megtalálni pl azokat akiknek hasonló a bőrszínük karakterük vagy bármi, dehát semmi nem működik ugyanúgy két emberen..fura dolog ez..kockáztatni kell sokszor sztem:)

egyébként én majdhogynem az avon katalógusok túldolgozottsága és színmegállapíthatatlansága miatt kezdtem el blogolni:D

Suzy írta...

Engem is a mai napig kiakasztanak! Egy avonnál még nem is érdekel (értem hogy te sem őket támadod), mert van jó spiráljuk és nem buksz sok ezret rajta, de amikor 10ezres spirálokat reklámoznak így, az végképp gáz :D Főleg, hogy a modell jobb és bal szemén egyformára vannak photoshopolva a pillák :D Ok, válasszanak méteres pillájú lányzót, az is csalás, de legalább a termék legyen rajta.

elter.luca írta...

Sziasztok!
Én valahogy nem dőlök (már) be.
Tisztában vagyok vele, hogy milyenek a pilláim. Használok rá egy missporty xxl longot, és arra néha essence false lashest. Lesz amilyen lesz, de a 10ezrestől sem lesz hosszabb. Műszempillától viszont igen, meg Ps-tól
Makeupalley-t én is szeretem és ha látok valamit, mielőtt megveszem, utánajárok ilyesmi fórumokon.
Egyébként a l'oreal meg az Avon is keveredett perbe ezek miatt a dolgok miatt, egész pontosan a vásárlók megtévesztéséért.

KEdvenc: Narancsbőr elleni krém egy 22 éves 45 kilós modell csajjal, hurrá! Bekened magad lefogy az ember 30 kilót. Én mondjuk nem élek ilyesmivel, de ez már tényleg nem a vicces kategória...

suzie írta...

Igen ezt én is olvastam, hogy nem írták oda, hogy a kép manipulálva lett. De itt Mo-n szerintem ez a szabály eleve nincs is, hogy oda kell írni a hirdetésbe, legalábbis még sosem láttam ilyet.

Eszti www.makeuponabudget.hu írta...

ugye ha valami más terméket látsz a képen akikor szokták odaírni,h a kép csak illusztráció. már régóta megmosolygom ezeket a képeket az avonnál,de a kedvenceim mindig a 20 éveseken reklámozott ránctalanító krémek (rosszabb esetben agyonbotoxozott hírességeken)

Eszti www.makeuponabudget.hu írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Bogca írta...

Nekem is kedvencem mikor kvázi tinikkel reklámozzák a ránctalanítót.
Mostanában már abszolút nem a reklámok szerint vásárolok, abszolút döntő a blogok/videók véleménye amit olvasok/nézek. így vettem pl egy avonos cuccot is, amit amúgy magamtól sosem tettem volna, mert nem voltam jó véleménnyel róla, de jó, és bevált :)

Unknown írta...

uhh már évekkel ezelőtt (6-7 talán?) is undorítóan és feltűnően használta ezt a "trükköt" az Avon, meg persze az Oriflame is...nem csoda, h sosem vettem tőlük spirált XD
De ez most tényleg gyomorforgató túlzás @_@
MUA: nyugati márkákra igaz lehet, h szinte minden fent van, de én általában felét találom meg annak, amit keresek. Talán azért, mert az ázsiai cuccokat favorizálom LOL na, ott már rosszabb az arány, tényleg a blogokat érdemes bújni infóért.

Tímea írta...

nekem rogton az ugrott be a cimet latva, hogy egy loreal spiral reklamjaban kis betukkel fel van tuntetve hogy "Eva szempillajat muszempillakkal dusitottuk" vagy valami ilyesmi.
ez korrekt, ha igy odairjak, vegulis. de szerintem ma mar senki sem olyan ostoba, hogy higyjen barmilyen szep, retusalt fotonak (legyen az reklam, vagy csak egy hiresseg fotoja) :)

Meli írta...

Andi nyomán én is a RENGETEG szponzorált videót emelném ki, youtube-on a legnagyobb támadást, mint tudjuk "Blair&Elle" duó kapja, de nyilvánvalóan nem csak ők tehetnek róla, hanem az a rengeteg lány ("guru", gyűlölöm ezt a szót, hogyan hangzik már magyarul, hogy sminkes guru??? :D :S) a sminkvideóikkal, akik követik őket, és minden 2. videójuk "sponsored"... Egy példa "Elle-től": bemutatott egy spray-s hajápolót, mire valaki beírta neki, hogy látszik h szponzorált, ki se próbálta, mert amikor spriccelni akart, többször kellett megnyomni a tetejét= még új, bontatlan, nem tesztelte. Válasz: csak kicsit nyomtam meg, azért kellett újra... Na, ennyi :D

Blushbaby86 írta...

én azon nevetek jókat, mikor azt harsogják a reklámokban, hogy az adott spirál 300%-kal megnöveli a szempillák hosszát.
XDDD
Sajnos szerintem a mai napig sokan bedőlnek a photosoppolt, műszempillás, stb reklámoknak, a YT szponzorált videókról már ne is beszéljünk...
Én nagyon sokszor használom a MAU-t, rengetek értékelést is írtam, szerintem egy nagyon hasznos honlap.
Ettől függetlenül nekem némelyik PS-olt kép nagyon tetszik, de persze tudni kell, hogy ez nem a valóság...

A. írta...

Ha néztek külföldi reklámot,akkor a samponnál pl oda van írva apró betűkkel,hogy póthajat használtak.
Na ez itthon nincs meg. Látjuk a csillogó-villogó hajú néniket a reklámban meg a kifutón,csak abba nem gondolunk bele,hogy az bizony nem az ő haja.
Az Avont amúgy perelték,igen,fizettek is rendesen.